Skąd się wzięła woda na Ziemi?

wp.pl | dodano: 2010-04-30 (14:18) 33 opinii wp.pl Skąd się wzięła woda na Ziemi? (fot. Jupiterimages)
Na tle innych planet Układu Słonecznego, nasza znacznie się wyróżnia. Dwie trzecie powierzchni Ziemi pokrywa woda. My sami w ponad siedemdziesięciu procentach składamy się z tej substancji. Gdyby nie ona, życie w formie jaką znamy nie mogło by istnieć. Skąd jednak wzięła się woda na Ziemi?

Wydaje się, że ostatecznej odpowiedzi na to pytanie dostarczają niedawno opublikowane wyniki badań.

Na jednej z największych asteroid w Układzie Słonecznym astronomowie wykryli wodę i związki organiczne. Ta kosmiczna skała o nazwie Themis 24 ma wielkość porównywalną do Sycylii i okrąża Słońce w głównym pasie asteroid, który znajduje się pomiędzy Marsem a Jowiszem w odległości ponad 300 milionów kilometrów od Ziemi. Odkrycie wspiera hipotezę, że w odległej przeszłości to właśnie asteroidy dostarczyły naszej planecie zapasów wody i materii organicznej, co umożliwiło pojawienie się życia.

Dwie niezależne grupy badawcze potwierdziły skład chemiczny powierzchni asteroidy dzięki obserwacjom tej długiej na 200 kilometrów skały wykonanych w podczerwieni za pomocą teleskopu NASA, który znajduje się na szczycie Mauna Kea na Hawajach.

Analiza promieni podczerwonych odbijanych od powierzchni asteroidy ujawniła, że niektóre długości fali zostały zaabsorbowane przez cząsteczki wody. Dalsze badania sugerują, że znajdują się tam również złożone związki chemiczne. „Odkryte związki wydają się być złożonymi, długołańcuchowymi cząsteczkami” - ujawnił Autor badań, astronom Josh Emery z Uniwersytetu w Tennessee. „Spadając na Ziemię razem z meteorytami mogły przyspieszyć proces powstawania życia”.

Odkrycie zamarzniętej wody na asteroidzie zaskoczyło niektórych naukowców ponieważ Słońce nagrzewa ich powierzchnię wystarczająco mocno, aby rozpuścić lód. Jednym z możliwych wyjaśnień tego fenomenu jest hipoteza, że lodowe jądro asteroidy pod wpływem ciepła zamienia się w parę, która wydostając się przez pory w skale chwilowo zamarza na powierzchni.

1 2 z 2

~Atavus 2010-05-02 (10:43) 4 lata 2 miesiące 25 dni 19 godzin i 29 minut temu

Jedna asteroida?
W którym miejscu jest napisane, że to była jedna asteroida? Albo przeczytaj cały artykuł, albo naucz się czytac ze zrozumieniem.

~dziennikarz 2013-11-20 (21:17) 8 miesięcy 7 dni 8 godzin i 55 minut temu

ja mysle ze ziemia byla kidys cala zamarznieta i przyleciala z kas do ukladu slonecznego i z stad sie wziela woda

~Krystian 2010-05-01 (09:10) 4 lata 2 miesiące 26 dni 21 godzin i 2 minuty temu

Żadkością???
Jak to rzadkością?Przecież we wszechświecie istnieje więcej niż 100 miliardów galaktyk,a my zbadaliśmy garstkę nie mówiąc o tych nieodkrytych.To nie wszystko przecież odkryto planetę która jest pokryta cieczą,lecz jest za daleko i ma za gęstą atmosferę.Do tego prawdopodobnie jest wiele wszechświatów (jak twierdzą naukowcy).

~alojz 2013-04-18 (20:40) 1 rok 3 miesiące 9 dni 9 godzin i 32 minuty temu

Możliwe, że woda na Ziemi pochodzi z asteroid czy komet. Ale dlaczego te obiekty kosmiczne nie zrzucały wody na inne planety, a nawet na Księżyc? A inną kwestią jest obawa czy w przyszłości nie wystąpi dalsze zalewanie Ziemi?

~Kocik 2010-05-13 (17:53) 4 lata 2 miesiące 14 dni 12 godzin i 19 minut temu

Woda na Ziemi
Dotychczas sadzilem, ze to nie astroidy dostarczyly na Ziemie wode, lecz komety, ktore sa w zasadzie brylami lodu. Kolizje z Ziemia zaowocowaly woda. Oczywiscie astroidy rowniez te wode maja, wiec kolizje z nimi tez dostarczyly wode na Ziemie. Chodzi o to, ze niewiele z nich ma wode, a komety przylatuja z poza ukladu slonecznego, wyglada na to, ze z jakichs uwarunkowan komety gdzies tam powstaja i sa brylami lodu. Jest jeszcze inne wyjasnienie wody na Ziemi. Nasz planeta z jakichs tam powodow od samego zarania miala olbrzymie ilosci wodoru i tlenu. Po spaleniu wodoru pozostala woda. Ot i wszystko

~znawca 2010-05-02 (12:40) 4 lata 2 miesiące 25 dni 17 godzin i 32 minuty temu

A skąd się wzięła na asteroidach? z innych asteroidów? A na innych asteroidach?

~~sceptyk 2012-04-03 (13:09) 2 lata 3 miesiące 24 dni 17 godzin i 3 minuty temu

Z wulkanów .Wydobywająca się z naiego para skrapolała sie i w postaci deszczy spadała na ziemie

~sceptyk 2010-05-02 (17:02) 4 lata 2 miesiące 25 dni 13 godzin i 10 minut temu

TO JAKIŚ ABSURD!!!!
Źródłem wody na Ziemi miałyby być asteroidy takie jak ten o wielkości Sycylii (Wyspa o powierzchni 25 710 km^2 co daje ok. 160 km średnicy) posiadające warstwę zestalonej wody o grubości nie przekraczającej dziesięciotysięcznej części milimetra? (czyli grubości mniejszej niż 10e-10 km co stanowi mniej niż 10e-13 średnicy asteroidy!!!) Ziemia ma średnicę 12700 km i średnia głębokość oceanów to 2,5 km co stanowi w dużym przybliżeniu 10e-4 średnicy Ziemi!!! A więc zawartość wody na Ziemi jest miliard razy większa niż na takim asteroidzie :)

~Wolnyodopiumdlaludu 2010-07-13 (18:29) 4 lata 14 dni 11 godzin i 43 minuty temu

Na początku? Aaaa... na początku...
\"Na początku stworzył Człowiek Boga na obraz i podobieństwo swoje\", ale już wtedy był na tyle przebiegły, perfidny i zakłamany, że swoją \"Księgę Prawdy\" zaczął od ordynarnego kłamstwa \"w temacie\" stworzenia... a potem już poooszło \"równo z górki\", wodolejstwo kapłanów poszło na tzw. żywioł - i głównie stąd się mogła wziąć... woda na Ziemi...! Co dostarczyło wodę na Ziemię - komety czy asteroidy każdy musi sobie sam odpowiedzieć, gdyż i jedne, i drugie są pierwotnym budulcem Ziemi, więc pewnie jakiś rozsądny kompromis mogą uczeni zawrzeć, zaprzestać dzielenia włosa na czworo i tym samym nie robić nam z mózgowia typowego wodogłowia...

~nyk 2011-01-18 (21:59) 3 lata 6 miesięcy 9 dni 8 godzin i 13 minut temu

A skąd wzięła się woda na asteroidzie? zapewne z ziemi. HaHa.

~Wolnyodopiumdlaludu 2010-07-13 (18:28) 4 lata 14 dni 11 godzin i 44 minuty temu