Największe ciężarówki świata

How It Works | dodano: 2012-04-13 (15:42) 4 opinie Największe ciężarówki świata (fot. How It Works)
  A A A


Najtrudniejsze trasy ciężarówek

Droga 77 w Szkocji

Ruchliwa trasa z Glasgow do Portpatrick w południowo-zachodniej Szkocji uważana jest za jedną z najbardziej niebezpiecznych na świecie. W ciągu ostatnich 10 lat zginęło na niej ponad 50 osób.



Droga na Alaskę

Długa na 2700 km. Powstała w czasach II wojny światowej. Prowadzi z Kolumbii Brytyjskiej w Kanadzie na Alaskę. Jest osiągnięciem drogownictwa, rozsławionym przez jeżdżących tą trasą kierowców ciężarówek.





Droga antarktyczna

Ukończona w 2006 r. trasa liczy prawie 1500 km. Po tej drodze z ubitego śniegu gąsienicowe traktory ciągną sanie, przewożąc paliwo i żywność dla baz rozmieszczonych w pobliżu bieguna południowego.



Baza ludzi umarłych

W Polsce słynna jest szosa ze Stronia Śląskiego do Bielic. Jeździł nią Marek Hłasko, prowadząc ciężarówki z drewnem. Na podstawie tych doświadczeń napisał opowiadanie Baza ludzi umarłych.



Przełęcz Rohtang

Leży we wschodnich Himalajach, na wysokości ponad 4000 m. Tybetańska nazwa oznaczająca „Stos ciał” nawiązuje do liczby ofiar, którą pochłonęła ta trudna górska przeprawa.



A co na polskich szosach?

Największe ciężarówki w Polsce budują Jelczańskie Zakłady Samochodowe w podwrocławskim Jelczu-Laskowicach. Obecnie firma nazywa się Jelcz-Komponenty i oferuje wyłącznie duże ciężarówki dla wojska, w tym w najcięższej, czteroosiowej wersji z napędem na wszystkie koła. Największy samochód tej marki wraz z przyczepą i ładunkiem może ważyć 58 t i pokonywać trasy terenowe. 430-konny silnik Iveco rozpędza taki zestaw na dobrej drodze do 85 km/h, o ile kierowca wybierze najwyższe przełożenie w 16-stopniowej, mechanicznej skrzyni biegów dostarczonej przez ZF. Jak przystało na terenowy samochód, międzyosiowy mechanizm różnicowy jest blokowany, co umożliwia jazdę bezdrożami. Dla ułatwienia napraw silnika kabina polskiej ciężarówki jest odchylana. Ma charakterystyczne, obcięte krawędzie, aby zmieściła się w samolocie transportowym, i płaskie, łatwe do wymiany szyby.

Podczas misji wojskowych samochód może być wyposażony w pancerz, który ochroni żołnierzy przed ostrzałem i wybuchami min. Jelcz rozpoczął produkcję samochodów w 1952 r. Pierwszą ciężarówką był Jelcz 315 – zmodyfikowana wersja produkowanego wcześniej Żubra A 80). Siedem lat później firma zaczęła dostarczać autobusy miejskie i międzymiastowe budowane na licencji czeskiej Karosy, a w latach 70. – powstające na licencji francuskiego koncernu Berliet. Jelcz specjalizował się także w budowie samochodów pożarniczych. Ciężarówki, początkowo własnej konstrukcji, w latach 60. Zostały wyposażone w budowane w Mielcu licencyjne silniki Leylanda, następnie osie Steyra. W latach 70. polscy himalaiści jeździli bez żadnych awarii jelczami w góry Karakorum. Pod koniec 2008 r. Jelcz zakończył produkcję autobusów. W ciągu 56-letniej działalności firma zbudowała w sumie ćwierć miliona wszystkich pojazdów.

Więcej informacji o pojazdach, niesamowitych maszynach znajdziesz w nowym magazynie HOW IT WORKS.

Polub odkrywcy.pl na Facebooku

1 2 z 2
oceń
tak 6 100%
nie 0 0%

Podziel się



Opinie (4)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

2
0
~jacek123 2013-06-02 (17:42) 1 rok 1 miesiąc 30 dni 12 godzin i 46 minut temu

Puste samochody do przewozu drewna waza ok 20ton

odpowiedz

4
0
~Lubicz Ryszard 2012-04-13 (18:20) 2 lata 3 miesiące 19 dni 12 godzin i 8 minut temu

Ten materiał nie ma jeszcze żadnej opinii. Twoja może być pierwsza! Yeach !

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

3
0
~cogito 2012-05-01 (11:22) 2 lata 3 miesiące 19 godzin i 6 minut temu

13 fordów fiesta? 13x1000kg=13 000 kg czyli 13 ton...

odpowiedz

Szukaj w serwisie

Regulamin serwisu odkrywcy.pl

Zobacz także

Bądź z nami na bieżąco