Czarne dziury w roli matek nowych gwiazd

wp.pl | dodano: 2012-02-03 (15:24) 174 opinii wp.pl Czarne dziury w roli matek nowych gwiazd (fot. ESO/Vandame/University of Oxford/Mark Crockett)
Czarne dziury do tej pory uznawane były za kosmiczne potwory pochłaniające obiekty, które za bardzo się do nich zbliżą. Okazuje się jednak, że mają także przyjazne oblicze i mogą przyczyniać się do narodzin gwiazd.

W centrum prawie każdej galaktyki znajduje się czarna dziura. Niektóre z nich mają masę równą miliardom mas naszego Słońca. Ze względu na ogromną siłę przyciągania grawitacyjnego wytwarzaną przez takie obiekty, naukowcy zakładali, że tworzenie się nowych gwiazd w pobliżu supermasywnych czarnych dziur jest bardzo mało prawdopodobne.

Analiza zdjęć galaktyki Centaurus A, wykonanych za pomocą teleskopu Hubble’a, pokazała jednak, że dotychczas astronomowie się mylili. W pobliżu czarnej dziury znajdującej się w centrum tego układu obiektów kosmicznych zauważono mgławicę. Dokładniejsza analiza promieniowania wysyłanego z tego obszaru pozwoliła oszacować wiek znajdujących się w nim gwiazd na mniej niż 10 milionów lat, co klasyfikuje je jako bardzo młode obiekty kosmiczne.

Naukowcy twierdzą, że powstały one dzięki zderzeniu się materii międzygwiezdnej krążącej wokół supermasywnego potwora. W ruch kołowy cząsteczki zostały wprawione właśnie dzięki występowaniu silnego pola grawitacyjnego wokół czarnej dziury. W wyniku kolizji materia zbiła się i powstały gwiazdy.

W początkowej fazie powstawania kosmosu w przestrzeni znajdowały się głównie gęste skupiska pyłu gwiezdnego, które - podobnie jak czarne dziury - generowały silne pole grawitacyjne. Oznacza to, że najnowsze odkrycie pozwoli nie tylko lepiej zrozumieć siły rządzące wszechświatem, ale również dostarcza nowych informacji na temat tworzenia się kosmosu.

Sfotografowana Centaurus A jest galaktyką oddaloną od nas o 15 milionów lat świetlnych i znajduje się w gwiazdozbiorze Centaura. Czarna dziura znajdująca się w jej centrum jest ciągle aktywna, to znaczy, że cały czas pochłania materię znajdującą się w pobliżu. Nowo zaobserwowane gwiazdy powstały jednak na tyle daleko od tego potwora i mają dostatecznie dużą masę, aby nie zostały „zjedzone”.

AB/amo

~ala22 2012-04-01 (09:12) 5 lat 2 miesiące 27 dni 11 godzin i 49 minut temu

czarna dziura to nic innego jak bozia. Tam ma w końcu władzę absolutną nad czasem, przestrzenią, materią antymaterią i neposłusznymi ludźmi

~Xena 2012-02-05 (06:36) 5 lat 4 miesiące 23 dni 14 godzin i 25 minut temu

~w 322 2012-02-05 (10:25) 5 lat 4 miesiące 23 dni 10 godzin i 36 minut temu

(Skoro Centaurus A oddalona jest od nas 15 milionów lat świetlnych, zaś jej wiek szacuje się na 10 milionów lat, to logicznie myśląc nie możemy jej jeszcze obserwować - światło z niej nie zdążyło jeszcze do nas dolecieć. Gdzieś jest błąd.) To był cytat. Dodam jeszcze swoje. :,, W ruch kołowy cząsteczki zostały wprawione właśnie dzięki występowaniu silnego pola grawitacyjnego wokół czarnej dziury. W wyniku kolizji materia zbiła się i powstały gwiazdy..... Nowo zaobserwowane gwiazdy powstały jednak na tyle daleko od tego potwora i mają dostatecznie dużą masę, aby nie zostały „zjedzone”." - Ta druga myśl jest też co nieco sprzeczna.

~kkkk 2012-02-06 (12:05) 5 lat 4 miesiące 22 dni 8 godzin i 56 minut temu

światło od gwiazd sprzed 10 milionów lat do nas nie dotarło, oni badali PROMIENIOWANIE. I to nie galaktyka ma 10 milionów lat, tylko te młode gwiazdy.

~rebelthorn 2012-02-22 (16:35) 5 lat 4 miesiące 6 dni 4 godziny i 26 minut temu

hmm i co z tego ze powodują narodziny gwiazd .. jak "niedługo" potem je pożrą ;]

~w-k 2012-02-17 (10:22) 5 lat 4 miesiące 11 dni 10 godzin i 39 minut temu

Nasz wszechświat powstał z supermasywnej czarnej dziury,która wchłonęła całą materię i wszystkie istniejące wcześniej galaktyki ponieważ jej przyciąganie grawitacyjne było tak silne że ścisnęła je do matematycznego punktu a następnie eksplodowała w formie big-bang i powstał nasz wszechświat.Być może poza granicami naszego wszechświata nastąpiły gdzieś takie same zjawiska które doprowadziły do powstania innych wszechświatów istniejących równolegle.

~jagazyro 2012-02-05 (16:00) 5 lat 4 miesiące 23 dni 5 godzin i 1 minutę temu

Nie dajcie się omamić Tuskowi, ACTA i tak będą ratyfikowane !!! Usłyszycie "nie ulegniemy naciskom!" !!! Pomimo radosnych konsultacji !!!! To jest to, co będzie !!!

~Michał 2012-02-05 (10:26) 5 lat 4 miesiące 23 dni 10 godzin i 35 minut temu

ja lubię czarne dziury, są bardzo ciasne :-)

~kondor 2012-02-12 (00:14) 5 lat 4 miesiące 16 dni 20 godzin i 47 minut temu

...Czarna dziura jest to __tylko __centryfuga albo wielka Centryfuga.! u ktorej na je zewnatrz znajduje sie gwiazdy neutronowe i to wlasnie one sa jej motorem. One tak bardzo daleko oddalone przyciagaja sloneczna materie, ale to jest nasz widzialny swiat. Moim skromnym zdaniem narodziny nowych gwiazd sa tylko i wylacznie mozliwe , w poblizu czarnych dziru nastempuje zalamanie czaso-przestrzeni, wlasnie spowodowane przez gwiazdy neutronowe _ALE_ na zewnatrz czarnej-dziury. >dlaczego tak jest, poniewaz ciezar wlasciwy jest tak ogromny ze nie ma szanas byc przez NIA pochlonienty. I tu mamy cala wielka walke kosmosu, wewnatrz i na jej zewnatrz. Czasami owe czarne dziury zasypiaja spowodowane jest to owa, bardzo dokladna cyklinoscia. pozdro.

~dobulu 2012-02-05 (19:22) 5 lat 4 miesiące 23 dni 1 godzinę i 39 minut temu

wszehśfiat ciongle sie rosszeża. wystarczy łyknąć trochę naukowej literatury i potem zabierać głos.

~ajs (frodo) 2012-02-06 (12:22) 5 lat 4 miesiące 22 dni 8 godzin i 39 minut temu

no to mowie ze saurona oko to nikt nie slucha

~ajs 2012-02-06 (11:38) 5 lat 4 miesiące 22 dni 9 godzin i 23 minuty temu

oko saurona to jest

~hgfasdhkkf 2012-02-06 (05:56) 5 lat 4 miesiące 22 dni 15 godzin i 5 minut temu

brązowa dziura też rodzi

~rozbiorzysta 2012-02-06 (05:44) 5 lat 4 miesiące 22 dni 15 godzin i 17 minut temu

a mozna taką czarna dziure do sejmu wrzucic?

~obiektywny 2012-02-05 (09:41) 5 lat 4 miesiące 23 dni 11 godzin i 20 minut temu

nie ma twardych bezpośrednich dowodów na istnienie czarnej materii bo tak to się nazywa (notabene czarne dziury nie składają się z materii z tylko z pofałdowanego czasu i przestrzeni), natomiast pośrednie dowody są bardzo mocne ponieważ czarne dziury bardzo silnie wpływają na swoje otoczenie, jak wytłumaczyć fakt że masywne gwiazdy krążą wokół czegoś czego nie widać? kiedyś naukowcy woleli mówić "zagęszczenie centralne" jako że widzieli tam tylko punkt gdzie gwiazdy są rozmieszczone szczególnie gęsto ale coś im się nie zgadzało z ruchu gwiazd wynikało że jest tam gigantyczna masa która je przyciąga, nie da się tego inaczej wytłumaczyć. Planeta Neptun została odkryta na podstawie tej samej filozofii, tzn wtedy kiedy Neptun jeszcze nie było oficjalnie odkryty wnioskowano jego istnienie tylko na tablicy bo orbite sąsiedniej planety Urana "coś" zaburzało, tylko że Neptun jest zbudowany z materii świecącej i przypuszczenia można było zweryfikować, w ten sam sposób można wnioskować istnienie czarnej dziury ale nie można tego potwierdzić bo czarna dziura pochłania wszystko nawet fotony cząstki światła.

~Rodzic 2012-02-06 (02:06) 5 lat 4 miesiące 22 dni 18 godzin i 55 minut temu

Czarna dziura? Może się przyczynić do narodzin gwiazdy? Więc i Kosmos ma swoją Rodzicielkę?... COŚ fenomenalnego...

~keski 2012-02-06 (00:45) 5 lat 4 miesiące 22 dni 20 godzin i 16 minut temu

Te czarne dziury to jakas lipa na maksa nigdy nie widzałem.

~DariuszBenedykt 2012-02-06 (00:01) 5 lat 4 miesiące 22 dni 21 godzin i 1 minutę temu

Polacy wynieście się z głupawych portali. Nie tylko polityka jest zakłamana. Promuje się tu niby "gwiazdy". Jak wielki jest tu upadek moralności jeśli nawet w informacji "naukowej" obrzydliwie nas okłamują! Dowód: Galaktyka jest oddalona o 15 milionów lat świetlnych. Możemy więc zaobserwować objekty nie młodsze niż 15 milionów lat. Tak więc oglądanie gwiazd młodszych niż 10 milionów lat przez ten teleskop jest tak samo możliwe jak podróże w czasie. Einstein kłamał z większą klasą. To jest dno. Nawet wirtualna rzeczywistość jaką nam przedstawiacie powinna poddawać się prawom fizyki.

~b 2012-02-05 (16:10) 5 lat 4 miesiące 23 dni 4 godziny i 51 minut temu

czy czarba dziura moze pochłonąć czarną dziurę ?

~Artur24 2012-02-05 (11:08) 5 lat 4 miesiące 23 dni 9 godzin i 53 minuty temu