Opakowanie jest najważniejszym ambasadorem marki i produktu. To ono kieruje uwagę konsumenta, wpływa na jego decyzje, kształtuje pierwsze doświadczenia zakupowe, komunikuje o tym, co znajduje się w środku. Projektowanie opakowania jest ważnym procesem, w którym wizja i intencje, poparte analizą rynkową są przekuwane w konkretną formę. Jak poprowadzić ten proces?
Projekt opakowania – od czego zacząć?
Każde świadomie prowadzone działanie wymaga planu. Projektowanie opakowań nie jest tu oczywiście wyjątkiem. Tworząc je, należy wziąć pod uwagę wiele czynników. W ich uporządkowaniu pomaga brief projektu – to dzięki niemu osiągamy spójną wizję tego, jak opakowanie powinno wyglądać.
Tworzenie opakowań krok po kroku
Oto 5 najważniejszych obszarów, które należy przeanalizować, by stworzyć dobry brief, a finalnie idealne opakowanie. Choć nasz przewodnik ma postać kolejnych kroków, do procesu trzeba podchodzić całościowo, ponieważ elementy tej układanki wpływają na siebie i wynikają z siebie.
Krok 1. Przeznaczenie opakowania
Opakowanie, poza innymi jego funkcjami, służy przede wszystkim właściwemu zabezpieczeniu produktu. To punkt wyjścia, w którym wybieramy odpowiednie materiały, które temu posłużą – ich rodzaj, wielkość, gramaturę. Na uwadze już w tym momencie trzeba mieć to, co opakowanie będzie mówić o produkcie – np. opakowania kartonowe lepiej zakomunikują prekologiczne wartości, które chce wyeksponować marka. Nie mniej ważna jest jego funkcjonalność – np. sposób otwierania.
Krok 2. Kontekst sprzedażowy
W tym punkcie wdrażamy wiedzę dotyczącą sposobu dystrybucji produktu. W jaki sposób i gdzie będzie sprzedawany? Jeśli jest to sklepowa półka, jakie jest jego otoczenie konkurencyjne? Co można zrobić, by akurat na niego klient zwrócił uwagę?
Krok 3. Grupa docelowa
Produkt zawsze przeznaczony jest dla konkretnego odbiorcy. Jasno zdefiniowana grupa docelowa pomaga określić oczekiwania odbiorców względem opakowania i wcielić je do projektu. Na co zwraca uwagę Twoja grupa docelowa? Co lubi? Jakie wartości są dla niej ważne? Jak możesz przełożyć to na opakowanie?
Krok 4. Estetyka
Estetyka opakowania jest wypadkową co najmniej trzech rzeczy: tego jaki jest produkt – opakowanie jest jego przedłużeniem; preferencji grupy docelowej – formą i designem przemawia do tych, a nie innych klientów; rynkowych trendów we wzornictwie, które będą wpływać na pozycjonowanie produktu przez opakowanie i kształtować jego odbiór.
Krok 5. Wartość dodana
Trendy na rynku opakowań pokazują, jak istotna jest personalizacja opakowań. Warto zastanowić się, jak można podjąć dialog z klientem i w jaki jeszcze sposób opakowanie może wpłynąć na jego pozytywne doświadczenia zakupowe.