Coraz częściej w polskich miastach możemy zobaczyć wózki i rowery gastronomiczne. To sposób zarówno na pierwszy biznes, jak i kontynuację dotychczasowej działalności. Przemawia za nim mnóstwo zalet takich jak znacznie niższe koszty prowadzenia działalności, a co za tym idzie – większe zyski. Wystarczy odrobina kreatywności i wyczucie potrzeb rynku. Sprawdź, jak postawić pierwsze kroki w mobilnej gastronomii i dlaczego warto zdecydować się właśnie na nią!
Czym jest i na czym polega mobilna gastronomia?
Mobilna gastronomia oznacza sprzedaż żywności przy pomocy zróżnicowanych pojazdów, którymi są między innymi wózki i rowery gastronomiczne. To mobilny bar, który możesz ustawiać w strategicznych miejscach miasta. Jednego dnia możesz zdecydować się na deptak, by oferować swoje produkty spacerowiczem. Następnie możesz pojechać pod duży biurowiec, którego pracownicy poszukują aromatycznej kawy. Później z kolei dobrym rozwiązaniem jest festiwal plenerowy. Możliwości są nieograniczone – wystarczy wyczuć, czego aktualnie poszukują klienci. To niezwykła elastyczność, dzięki której możesz natychmiast reagować na potrzeby rynku.
Ponadto Twoja oferta także może być zmienna. Latem możesz skupić się na sprzedaży lodów, natomiast zimą oferować gorące napoje. Dzięki temu Twój własny biznes gastronomiczny będzie generować przychód przez cały rok. Możesz też zdecydować się na sezonowość – zaletą mobilnej gastronomii jest to, że możesz w każdej chwili schować pojazd do garażu i zamknąć działalność, by następnie ruszyć z nią kolejnego sezonu.
Pierwszym krokiem jest zakup odpowiedniego pojazdu. Wózek gastronomiczny lub rower gastronomiczny musi spełniać restrykcyjne normy sanepidu. Odpowiednie wyposażenie jest tutaj niezbędne. Z tego powodu warto postawić na pojazdy stworzone przez profesjonalistów. W Polsce działa prężnie marka Foodbike, która wytwarza spersonalizowane wózki i rowery gastronomiczne z pełnym wyposażeniem w zależności od Twojej oferty. Planujesz sprzedaż lodów, kawy, gofrów, a może chcesz oferować gorące zupy, dania kuchni azjatyckiej czy jeszcze coś innego? Foodbike stworzy mobilny wózek lub rower gastronomiczny dostosowany do Twoich planów.
Formalności
Mobilna gastronomia wymaga otwarcia działalności gospodarczej. Musisz również uzyskać niezbędne zezwolenia sanepidu, dlatego warto upewnić się, że Twój rower lub wózek gastronomiczny spełnia normy. Oprócz tego potrzebne Ci będzie zezwolenie właściciela nieruchomości na ustawienie się tam z pojazdem. Często można je uzyskać całkowicie bezpłatnie, w innych przypadkach generuje to niewielkie koszty w okolicach stu złotych. To wystarczy, by zacząć stawiać pierwsze kroki w mobilnej gastronomii.
Zalety mobilnej gastronomii
Co sprawia, że ten sposób pozyskiwania klientów cieszy się tak dużym zainteresowaniem? Przemawia za nim szereg zalet takich jak ogromna elastyczność – zmienna oferta i lokalizacja. To jednak nie wszystko.
- W dużych miastach koszt najmu lokalu dostosowanego do potrzeb gastronomii to nawet kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie. Do tego dochodzą koszty niezbędnego wyposażenia. Mobilna gastronomia sprawia, że nie musisz przejmować się podobnymi wydatkami. Wystarczy Ci zezwolenie właściciela nieruchomości i własny rower lub wózek, by zdobywać klientów w całym mieście.
- Możesz postawić na sezonowość działalności lub zmieniać ofertę w zależności od pory roku. Jeśli na przykład Twoim głównym produktem są lody, możesz po prostu schować pojazd do garażu, a następnie ruszyć z biznesem w kolejne lato.
- Dla klientów mobilna gastronomia jest znacznie mniej oficjalna i zobowiązująca od tej standardowej. Zyskała też szerokie uznanie Polaków.
- Niższe koszty sprawiają, że możesz zdecydować się na wyższej jakości produkty.
Dzięki tej elastyczności sprawni przedsiębiorcy są w stanie wygenerować zysk na poziomie nawet dwudziestu tysięcy złotych miesięcznie. Nic dziwnego, że mobilna gastronomia jest najszybciej rozwijającą się gałęzią rynku gastronomicznego!