Jeżeli jesteś posiadaczem samochodu, motocykla lub innego pojazdu to zgodnie z przepisami powinieneś wykupić obowiązkowe ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej.
Jak ubezpieczyciele zaniżają wartość odszkodowania z OC sprawcy?
Normą prawną regulującą obowiązkowe rodzaje ubezpieczeń w Polsce jest ustawa „O ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Biurze Ubezpieczeń Komunikacyjnych RP” z dnia 22.05.2003 r. Istnieją dwie główne formy ubezpieczenia: dobrowolne (gdy osoba samodzielnie, z własnej woli nabywa ubezpieczenie) oraz obowiązkowe (w przypadkach określonych w aktach prawnych osoba zobowiązuje się do wykupienia ubezpieczenia). Podział ten dotyczy również ubezpieczeń komunikacyjnych. Obowiązkowe w tym przypadku jest ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów. Dlaczego w ogóle potrzebujesz obowiązkowego ubezpieczenia OC kierowcy? Na podstawie przepisów prawa ubezpieczenie to obejmuje szkody wyrządzone przez kierowcę prowadzącego ubezpieczony pojazd, powstałe w związku z prowadzeniem samochodu w okresie obowiązywania umowy ubezpieczenia.
Podstawą powstania stosunku prawnego pomiędzy stronami (ubezpieczyciel-firma i ubezpieczający-klient) jest umowa ubezpieczenia (zwana również polisą ubezpieczeniową). Okres ważności obowiązkowego ubezpieczenia samochodu w Polsce może wynosić od miesiąca (umowa krótkoterminowa) do roku.
Co do zasady umowy są sporządzane z pokryciem na rok kalendarzowy. Przy zawieraniu umowy krótkoterminowej (od 30 dni) cena ubezpieczenia może ulec obniżeniu proporcjonalnie do liczby miesięcy. Tak więc koszt ubezpieczenia na 6 miesięcy może przekroczyć 1/2 kosztu rocznego ubezpieczenia. Umowa ubezpieczenia jest ważna dopiero po jej zawarciu i podpisaniu przez strony oraz dokonaniu płatności. Dokument urzędowy potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia może zostać wystawiony w ciągu 14 dni od dnia wejścia w życie transakcji. Ubezpieczenie OC chroni nie tylko innego kierowcę, ale też ciebie. Kiedy dojdzie do wypadku, zostanie wypłacone ci odszkodowanie z OC sprawcy.
Co robić, kiedy pojawia się zaniżone odszkodowanie z OC?
Ubezpieczyciele mają tendencje do zaniżania odszkodowań z kilku powodów. Przede wszystkim starają się udowodnić, że wypadek nastąpił z naszej winy. W ciągu pierwszych 30 dni firma ubezpieczeniowa może podjąć świadomą decyzję o odmowie wypłaty odszkodowania ubezpieczeniowego lub zmianie (częściej w kierunku zmniejszania) kwoty wypłaty. W celu ochrony swoich praw i uzasadnionych interesów, a także zaskarżenia decyzji towarzystwa ubezpieczeniowego, osoby mają prawo wystąpić na drogę sądową.
Zaniżone odszkodowanie z OC sprawcy jest częstą praktyką stosowaną przez towarzystwa ubezpieczeniowe, które żerują na niewiedzy, braku czasu czy odpowiedniej dokumentacji i przede wszystkim chęci przeciętnego Kowalskiego do walki z wielkimi instytucjami finansowymi. A zbyt niskie odszkodowanie można odzyskać. I wcale nie jest to takie trudne. – źródło: helper-cpp.pl
Jeżeli zakład ubezpieczeń odmówi wypłaty lub nie jest możliwe ustalenie winnego, materiały sprawy przekazywane są do rozpatrzenia Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancji Odszkodowawczych, który ocenia materiały zdarzenia, a następnie podejmuje decyzję o wypłacie poszkodowanym odszkodowania za szkody powstałe w wyniku wypadku. Podstawą do niewypłacania odszkodowania jest sytuacja w której:
- Jeżeli szkoda została wyrządzona umyślnie i/lub w stanie odurzenia alkoholowego lub narkotycznego, stosowanie środków psychotropowych i innych zabronionych substancji.
- Jeżeli osoba wchodzi w posiadanie ubezpieczonego pojazdu w sposób przestępczy;
- Jeżeli kierowca ubezpieczonego samochodu uciekł z miejsca wypadku;
- Jeżeli kierowca nie miał prawa jazdy i prawa do kierowania pojazdem (chyba że swoimi działaniami uratował życie innym osobom lub pomógł w schwytaniu osoby ściganej, która popełniła przestępstwo).
Co zrobić by uzyskać wyższe odszkodowanie po wypadku?
Według wielu ubezpieczonych posiadaczy samochodów w Polsce, ubezpieczyciele zaniżają odszkodowanie za straty, a większość spraw dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych opiewa na kwoty znacznie niższe od rzeczywistych kosztów. Najczęstszym powodem jest to, że wartość szkody została ustalona na podstawie cen używanych części zamiennych, a nie nowych.
Niedawna uchwała Sądu Najwyższego może położyć kres tym działaniom ubezpieczycieli i może być kolejną wskazówką, że sądy faworyzują ubezpieczonych w ostatnich sprawach dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych. Ta rynkowa praktyka stosowania cen używanych części zamiennych zwróciła uwagę Rzecznika Ubezpieczonych, który następnie zwrócił się do Sądu Najwyższego o wydanie uchwały wyjaśniającej następującą kwestię. Czy poszkodowany w świetle przepisu art. 363 ust. 1 w zw. z art. samochód uprawniony do żądania odszkodowania ustalonego według cen nowych części zamiennych, bez potrąceń z tytułu amortyzacji?
Sąd Najwyższy odpowiedział uchwałą w dniu 12 kwietnia 2012 r. (sygn. akt III CZP 80/11). W wyniku interwencji Rzecznika Ubezpieczonych Sąd Najwyższy orzekł, że ubezpieczyciel jest zobowiązany do zapłaty poszkodowanemu uzasadnionego odszkodowania, w tym uzasadnionego i ekonomicznie uzasadnionego kosztu nowych części i materiałów użytych do naprawy uszkodzonego pojazdu. Wypłata ta powinna być dokonana w ramach umowy ubezpieczenia posiadanej przez posiadacza pojazdu mechanicznego. Jeżeli ubezpieczyciel udowodni, że koszty naprawy spowodowałyby wzrost wartości pojazdu, szkoda może zostać zmniejszona do utrzymania jej wartości na poziomie sprzed wypadku.