Zdrowy sen

Czy wiesz, że każdy dorosły człowiek dla całkowitej regeneracji potrzebuje przynajmniej 8 godzin snu podczas każdej doby? Niewiele osób realizuje tę zasadę, przez co przemęczenie i wycieńczenie naszych organizmów jest wręcz nagminne. Dlaczego powinniśmy zwracać szczególną uwagę nie tylko na codzienny relaks, ale i sen we wszystkich jego fazach? Odpowiedź znajdziecie poniżej.

Sen regeneruje

Co ciekawe, to właśnie podczas snu przebiega najbardziej wzmożony rozwój dzieci. W przypadku osób dorosłych, w czasie snu przebiega całkowita regeneracja organizmu. Okazuje się, że sen ma kluczowe znaczenie dla naszego funkcjonowania, w tym pracy wszelkich narządów naszego ciała oraz układu nerwowego. Czy wiesz, że osoby, które mają przewlekłe problemy z bezsennością, są mniej odporni na wszelkie choroby?

Dobry sen odpręża, dodaje energii, poprawia procesy pamięci i koncentracji, sprawia, że jesteśmy znacznie bardziej wydajni i efektywni w swoich działaniach. Sen uspokaja, ale ma znaczenie nie tylko dla procesów w aspekcie psychologicznym, wpływa także na naszą fizyczność.

Nieodpowiednia ilość snu albo sen złej jakości (zbyt płytki, w fazie tzw. czuwania czy drzemanie) będzie działać źle na nasze zdrowie. Przyczynić się może do problemów z sercem, układem pokarmowym, nieprawidłowym ciśnieniem krwi, a nawet zwiększa ryzyko występowania cukrzycy i otyłości. Zły sen może też być przyczyną postępującej depresji.

Jak zadbać o dobry sen?

Porządny materac, dobrej jakości poduszka i pościel czy ze szczególną uwagą wybierane piżamy damskie eleganckie, bez wątpienia wpływają na lepsze, bardziej komfortowe spanie. Okazuje się jednak, że to nie wystarczy, by rzeczywiście się wyspać. Warto wziąć pod uwagę, że nawet 30% Polaków boryka się z bezsennością, a nawet 70% ma problemy z zasypianiem. Specjaliści potwierdzają, że takim pacjentom zalecany jest przede wszystkim odpowiedni rytm dnia i właściwe przygotowanie do rytuału snu.

Należy utrzymywać stały harmonogram dnia i kłaść się spać od razu, kiedy tylko poczujemy senność. Bardzo często to właśnie przegapienie tego momentu przyczynia się do bezsenności.

Sypialnia powinna być przewietrzona, najlepsza temperatura, jaka panuje we wnętrzu, to około 20 stopni Celsjusza. Należy zadbać o codzienne rytuały i wyeliminować tzw. rozpraszacze. Zmorą jest dzisiaj włączony telewizor albo korzystanie ze smartfona już leżąc w łóżku.

Czynniki, które źle wpływają na sen

Pamiętajmy, że nasz cały rytm dnia ma wpływ na jakość snu nocą. Niekorzystnie wpływa oczywiście stres, ciągły pośpiech czy nadmiar obowiązków, ale zła jest również całkowita pasywność czy brak aktywności fizycznej. Konieczne jest też prowadzenie zdrowej, lekkiej diety, źle wpływają wszelkie używki, w tym alkohol, papierosy czy kawa.

Jeśli weźmiemy wszystkie te aspekty pod uwagę, okaże się, że zadbanie o należyty sen wcale nie jest takie proste. Nasza codzienność jest dzisiaj pełna rozmaitych czynników rozpraszających, które działają niekorzystnie. Zdrowy sen nie przychodzi samoistnie, należy się o taki odpoczynek dobrze postarać.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here