W Polsce coraz więcej osób jeździ na rowerze. Przemieszczają się na nich także po zapadnięciu zmroku, niejednokrotnie w miejscach, gdzie nie ma lamp ulicznych. W trosce o bezpieczeństwo swoje oraz pozostałych uczestników ruchu drogowego powinny one wyposażyć swój jednoślad w oświetlenie. To nie kwestia wyboru, lecz obowiązek wynikający z przepisów polskiego prawa.
W odniesieniu do rowerzystów zastosowanie mają takie same wymogi jak wobec innych uczestników ruchu drogowego. Oni sami, podobnie jak ich jednoślad, muszą być dobrze widoczni po zmroku. Oznacza to konieczność montowania oświetlenia do roweru wieczorem i w nocy, ale też w razie niekorzystnych warunków atmosferycznych. Przestrzeganie przepisów to nie tylko chęć uniknięcia kary finansowej, ale też troska o bezpieczeństwo — swoje i innych.
Wyposażenie roweru w światła
Jednoślad fabrycznie wyposażony jest w podstawowe oświetlenie do roweru, tj. odblaski. Nie są one jednak wystarczające, kiedy poruszasz się po zmroku. Na tę okoliczność potrzebujesz lampek, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Transportu. Rzeczony dokument z dnia 6. czerwca 2013 roku obowiązuje do dziś i reguluje kwestie związane z warunkami technicznymi pojazdów oraz ich wyposażeniem. Art. 53, ust. 1. jasno wskazuje na konieczność zainstalowania w rowerze:
- światła barwy białej lub żółtej selektywne z przodu;
- światła odblaskowego czerwonego w innym niż trójkątnym kształcie;
- światła pozycyjnego w kolorze czerwonym.
W przypadku osób, które poruszają się jednośladem z doczepioną przyczepką, wymagane jest zastosowanie oświetlenia do roweru oraz do wózka. W tym przypadku potrzebne mogą być kierunkowskazy, jeśli kierujący pojazdem nie jest w stanie sygnalizować skrętu ręką.
Rodzaj świateł rowerowych
Prawidłowo zamontowane lampki mogą pozostać na swoim miejscu przez całą dobę, ale do ich włączania zobowiązany jesteś dopiero po zapadnięciu zmroku. Niektórzy decydują się na wożenie gadżetów np. w plecaku i instalowanie ich dopiero wtedy, gdy zajdzie taka konieczność. Jest to bardzo proste i szybkie, gdyż lampkę po prostu nakłada się na element stale przytwierdzony do ramy.
Dopuszczone jest sięganie po lampki, w których do wyboru są trzy tryby pracy. Najczęściej jest to światło stałe, pulsujące lub migające — każde z nich jest właściwe, aby oświetlić poruszający się po zmroku rower. Ustawodawca nie reguluje dokładnie, jaka ma być moc świecenia, jednak wymaga, aby włączone oświetlenie do roweru było widoczne (przy dobrej przejrzystości powietrza) z odległości wynoszącej minimum 150 m. Dlatego najlepiej wybierać gadżety, które są wyposażone w technologię LED i mimo niewielkiego rozmiaru emitują mocny (ale nieoślepiający) strumień światła. Szeroki wybór produktów świetlnych do roweru znajdziesz w internecie, np. w sklepie Multibike.
Ważne jest też miejsce montażu lampki. Powinna ona znaleźć się na wysokości między 1500 a 2500 mm od powierzchni jezdni. Dla jeszcze lepszej widoczności na drodze rowerzyści decydują się na dodatkowe oświetlenie, np. na wentylach. Rekomendowane, choć nieobowiązkowe, jest, aby poruszając się po zmroku, nakładali kamizelki lub elementy odblaskowe.